Rätt och orätt i lag och moral: ett normativt perspektiv på svensk rättskipning
Av professor PER BAUHN1
Ett tongivande inslag i svenskt rättstänkande under det senaste seklet har varit den så kallade rättspositivismen, enligt vilken den juridiska rätten bör separeras från den moraliska rätten. Moralen uppfattades som alltför nära förknippad med subjektivt tyckande eller religiöst influerad vidskeplighet för att kunna fungera som en grund för seriös lagkritik. Risken med den rättspositivistiska positionen är emellertid att lag reduceras till vadhelst lagstiftaren vill och att makt blir till rätt. I denna artikel ska vi kartlägga förhållandet mellan lag och moral, peka på problem med moralkritiken hos svenska rättsfilosofer, och visa på möjligheten av ett objektivt normativt perspektiv på rätten. Som exempel på vad detta normativa perspektiv kan innebära, kommer vi att ta upp nödvärnsrätten och frågan om lagstiftad räddningsplikt.
Lag och moral — en inledning
Såväl moral som lag hör till den normativa begreppsvärlden. Moral och lag anger vad vi bör och inte bör göra mot varandra. En viktig skillnad är dock att medan lagen är stiftad av någon form av beslutande politisk församling, kodifierad i en lagtext, och tillämpad av domstolar, så är moralens innehåll och status mer svårgripbar. Det innebär inte att moralen bara är subjektivt tyckande, men det innebär att tvister i moraliska frågor, där det inte också finns en juridisk komponent, inte kan få institutionaliserade lösningar. Det finns inget som motsvarar domstolen i moralens värld. Å andra sidan innebär det också att moraliska resonemang inte är bundna till ett visst samhälle eller en viss politisk eller rättslig ordning. Moraliska argument om vad som är rätt och orätt, gott och ont, kan ha giltighet oberoende av vad lagen säger och oberoende av vad politiska församlingar anser.
Man kan på moraliska grunder kritisera apartheidlagstiftningen i det gamla Sydafrika, likaväl som inskränkningarna i pressfriheten i det nya Sydafrika. Man kan på moraliska grunder kritisera svenska lagar som kriminaliserar innehav av mangateckningar eller de bevisvärderingsregler som länge gjorde det omöjligt att döma den så kallade Gryningspyromanen. Man kan givetvis också anföra moraliska argument till försvar för dessa lagar och regler. Den som vill föra en mora-
1 Artikeln återger ett föredrag hållet för Föreningen för lagstiftningslära den 17 januari 2012.