Yngström och undertecknad. För att skaffa ett objektivt underlag för frågans bedömande igångsatte dessa en undersökning, som avsåg att för tidsperioden den 1 januari 1914 till den 15 augusti 1915 fastställa de viktigaste data och andra uppgifter beträffande fastigheter inom Stockholms stad med undantag av Brännkyrka församling, vilka under perioden gjorts till föremål för ansökning om exekutiv auktion, i allt 117 stycken. Undersökningsresultatet fixerades i tablåform, och kan av denna tablå, som i slutet av förra året trycktes, inhämtas: utslagets datum, dag, då ansökan om auktion ingavs, auktionsdagen, likviddagen, värderingssumman, försäljningssumman, provisionens belopp, datum för förordnande av syssloman, dels enligt 80 § U. L., dels enligt samma lags 81 §, redovisning för inkomster, utgifter, arvode samt nettobehållning, dels å auktionsdagen, delså likviddagen, de senare uppgifterna i den mån förvaltning genom av överståthållarämbetet förordnad syssloman ägt rum. Därjämte finnes i särskild kolumn en del andra förhållanden anmärkta, såsom om fastigheten varit under konkursförvaltning samt om det arvode, sådan begärt eller fått, om inställande av auktion, uppskov därmed i anledning av moratoriet m. m. (Ifrågavarande tablå kan kostnadsfritt erhållas från advokatsamfundet.)
Tablån bekräftade antagandet, att exekutionsförfarandet krävde en alltför lång tid. Redan före kriget förelågo hela rader avfall, då cirka sex månader hunno förflyta mellan dagen, då ansökan om auktion ingavs, och likviddagen, och den i U. L. 165 § stadgade maximitiden av tre månader i stad för de exekutiva förberedelserna synes i ett stort antal fall hava överskridits.
Vidare framgår av tablån, att resultatet av stadsfogdeförvaltningen är synnerligen dåligt. Detta kan nämligen lätt nog bedömas, då man känner den tid, för vilken hyrorna uppburits, avkastningens belopp samt värderings- och försäljningssummorna. I 36 normala fall har bruttoinkomsten ej belöpt till mera än 3.6 %. I ett fall har erhållits 7 %, men det har även förekommit, att icke ens 1 % uppnåtts.
Tablån utvisar, att Ö. Ä. i regel icke meddelar förordnande enligt 81 § U. L., med mindre särskild begäran därom göres, åtföljd av bevisning om fastighetens vanvård. I de flesta fall har förordnande enligt 81 § föregåtts av längre eller kortare förordnande enligt 80 § (»att uppbära hyrorna»). Vid sistnämda art av förordnande bestridas inga andra utgifter än sotningsavgift. Sålunda visas, att i ett fall för en fastighet, saluvärderad till kr. 1,090,000, utgifterna under mer än sju månaders förvaltning utgjort endast kr. 33: 80 plus arvode kr. 280: 06.
Slutligen är uppenbart, att antalet fastigheter, som överlämnas till förvaltning av varje fogde, är oproportionerligt stort; det har uppgivits till ibland över 20 samtidigt.
Under höstens lopp vidtogos emellertid från Ö. Ä:s sida de