Världsväxelrätten. Den 13 maj 1930 sammanträdde i Genève den av Nationernas förbund anordnade Conference internationale pour l'unification du droit en matière de lettres de change, billets å ordre et chèques. I konferensen deltogo representanter för 32 stater samt för förbundets Comité économique, Internationella handelskammaren och Institut international de Rome pour l'unification du droit privé. Förhandlingarna leddes av den från det internationella arbetet i Haag och Genève välkände holländske juristen Limburg. Grundvalen för konferensens arbete utgjorde de av internationella växelkonferensen i Haag 1912 antagna, sedermera på Nationernas förbunds initiativ överarbetade förslagen (se SvJT 1929 s. 77—78). Samtliga förslag genomdiskuterades av plenarförsamlingen. Vid sidan av denna arbetade en redaktionskommitté, som även ägde framställa sakliga ändringsförslag.
Arbetet resulterade i tre skilda konventioner. Enligt den betydelsefullaste bland dessa förbinda sig signatärmakterna att med sin lagstiftning införliva den av konferensen antagna Loi uniforme concernant la lettre de change et le billet à ordre i fransk eller engelsk originaltext eller i översättning till vederbörande lands eget språk. Alldeles undantagslös är dock icke denna skyldighet; på vissa angivna punkter kunna de särskilda staterna med stöd av från början träffat förbehåll, i några fall även efter senare skedd anmälan, träffa bestämmelser, som avvika från den gemensamma lagen. Vissa frågor av mera periferisk natur äro ej lösta genom denna senare utan förbehållna den nationella lagstiftningen.
Av det sagda framgår, att Genévekonferensen icke följt det av N. F:s expertkommitté (se SvJT 1929 s. 77—78) givna uppslaget, enligt vilket de särskilda staternas regeringar blott skulle förbinda sig att för folkrepresentationen framlägga den av konferensen antagna texten i oförändrat skick, medan folkrepresentationen skulle äga obegränsad rätt att vidtaga ändringar. Detta av omtanke om parlamentens prerogativ dikterade förslag kunde uppenbarligen lätt hava äventyrat den eftersträvade enhetligheten. Konferensen lyckades emellertid finna en formel, enligt vilken konventionens syfte synes stå att vinna, utan att några besvärande band läggas på de särskilda staternas lagstiftande organ. Enligt den lösning, om vilken man enades, är signatärmakternas rätt att göra avvikelser från normaltexten begränsad i ungefär samma omfattning som enligt Haag-konventionen, men reglerna om uppsägning äro väsentligt liberalare; efter allenast två års förlopp kan uppsägning ske med verkan efter nittio dagar, och "dans les cas d'urgence" kan konventionen när som helst uppsägas med endast två dagars varsel. Formellt innebär detta i jämförelse med Haag-konferensens ståndpunkt avsevärda lättnader beträffande signatärmakternas bundenhet, men genom denna eftergift äventyras icke konventionens syfte, då en stat, som en gång anpassat sin lagstiftning efter det gemensamma