Folkrättsligt ansvar och svenska väpnade styrkors utövande av våld och tvång: vad innebär den svenska Irakinsatsen?∗
Av docent OLA ENGDAHL1
I multinationella militära insatser ledda av en internationell organisation väcks frågor om truppernas handlande ska tillskrivas den truppbidragande staten eller organisationen. Då den operationella ledningen över trupperna ofta överförs till den internationella organisationen föreligger en presumtion för det senare alternativet. Ett eventuellt folkrättsligt ansvar aktualiseras om truppernas handlande, eller underlåtelse att handla, skulle strida mot en folkrättslig regel bindande för den stat eller organisation som handlingen kan hänföras till. Det väcker i sin tur frågor om vilka folkrättsliga normer som är tillämpliga på truppernas uppträdande då internationella organisationer inte är bundna av folkrättens regler i samma utsträckning som stater. I Irakinsatsen står den svenska truppen för första gången under svensk ledning. Vad innebär det i förhållande till frågan om folkrättsligt ansvar samt tillämpligheten av Sveriges folkrättsliga åtaganden i en extraterritoriell kontext?
1 Inledning
Under de senaste tjugo åren har Sverige deltagit med trupp i internationella militära insatser under ledning av FN, Nato och EU. Dessa insatser har, med något enstaka undantag, baserats på ett mandat från FN:s säkerhetsråd men den operationella ledningen av insatsen har skiftat.2 Genom en särskild process har den operationella kontrollen över den svenska styrkan överlämnats till den organisation som leder insatsen med de eventuella begränsningar som läggs på styrkan från svensk sida. Sverige har behållit viktiga funktioner som exklusiv straffrättslig jurisdiktion samt disciplinär och administrativ kontroll över styrkan. Den kontroll som organisationen utövat har således inte varit exklusiv utan endast utgjort kontroll av operationell karaktär. Den svenska styrkan har infogats, tillsammans med truppbidrag från övriga stater som deltar i insatsen, i den internationella befälskedjan.3
* Denna artikel har genomgått kvalitetsgranskning genom s.k. peer review (granskning av jämlike). 1 Jag vill tacka de två okända granskarna, mina kollegor på Försvarshögskolans Folkrättscentrum, jur. lic. Magnus Sandbu (Försvarsmakten) och jur. kand. Cecilia Tengroth (Svenska Röda Korset) för värdefulla synpunkter på tidigare versioner av texten. Artikeln har möjliggjorts genom medel från Försvarshögskolan. 2 Våld och tvång under internationella militära insatser, SOU 2011:76, kapitel 2.4. 3 A. a.