Ikraftträdandet av villkorligdomslagen. Fångvårdsstyrelsen har i skrivelse till K. M:t d. 6 okt. 1941 hemställt, att frågan om ikraftträdandet av 1939 års lag om villkorlig dom och om vidtagande av de för lagtillämpningen erforderliga organisatoriska anordningarna ånyo måtte upptagas till övervägande. Styrelsen anför:
Den omständigheten, att en antagen lag, som medför betydande fördelar ur kriminalpolitisk synpunkt, icke sättes i kraft, är i och för sig otillfredsställande. Härtill kommer emellertid, att den nuvarande kriminalitetssituationen i vårt land är sådan, att det till motarbetande av brott och återfall i brottslighet synes trängande nödvändigt att samhället äger tillgång till de skyddskonsulenter och de hjälpanordningar i övrigt, som 1939 års riksdag avsåg att inrätta.
Tillämpningen av nu gällande lag om villkorlig straffdom är nämligen bristfällig. Förundersökningen är icke alltid tillräckligt upplysande och utföres på sina håll alltför slentrianmässigt. Övervakningen har i många fall icke den erforderliga, positivt fostrande karaktären, bl. a. till följd av svårigheten att med nuvarande låga arvoden erhålla kompetenta övervakare. Dessa allmänt erkända brister i övervakningen medföra ogynnsamma verkningar även i allmänpreventivt hänseende, i det att därigenom, särskilt bland ungdomen, utbildas den meningen, att åtminstone det första brottet icke skulle medföra någon egentlig påföljd.
Hos oss liksom i många andra länder har erfarenheten visat, att den villkorliga domens verkningar i första hand bero på hur lagen tillämpas. Åtgärden att bevilja en tilltalad anstånd med straffet innebär ingen borgen för att det åsyftade resultatet uppnås, om samhället icke tillika sörjer för, att den villkorligt dömde både blir föremål för noggrann tillsyn och får positiv hjälp att bryta med sin tidigare asociala livsföring.
Dessa erfarenheter få en särskild tyngd, om de sammanställas med det förhållandet, att ungdomsbrottsligheten i vårt land alltsedan år 1922 befunnit sig i en så gott som oavlåtlig stegring ävensom att brottsligheten över huvud visat en betydande ansvällning efter krigsutbrottet i september 1939. Att skyddskonsulentorganisationen och därmed sammanhängade anordningar skulle bliva ett verksamt stöd i arbetet på att hålla brottsligheten nere framgår av en översikt över konsulenternas arbetsuppgifter.
Enligt vad som anförts både i sakkunnigbetänkandet och i 1939 års proposition om villkorlig dom, skulle konsulenten skaffa sig ingående kännedom om arbetsförhållanden och vårdmöjligheter i sitt distrikt samt träda i förbindelse med personer, som kunde meddela honom nödiga upplysningar och i övrigt biträda honom i hans verksamhet. På grundvalen av denna kännedom skulle han tillhandagå domstolarna med de upplysningar, som kunde vara av betydelse för tillämpningen av lagen om villkorlig dom. I första hand skulle han giva domstolarna anvisning på personer, lämpliga som för-