Den finska äktenskapslagen av år 1930 har genom en lagändring d. 23 sept. 1948 kompletterats i betydande mån. I kapitlet om familjens underhåll har införts bestämmelser ägnade att förbättra styvbarns ställning. Make är nämligen pliktig att ha vårdnad om icke blott egna barn, utan även så länge äktenskapet består, om andra makens minderåriga barn, vilka blivit födda före makarnas giftermål antingen i annat äktenskap eller utom äktenskap och vilka med hans begivande omhändertagits i deras gemensamma hem. Detta gäller dock endast sådana andra makens barn, vilkas underhåll han sålunda vid äktenskapets ingående åtagit sig. Denna underhållsskyldighet omfattar även andra makens adoptivbarn. I det fall att underhållet även ankommer å makes förra äkta man eller grundar sig på lagen om barn utom äktenskap, bli de olika underhållspliktiga solidariskt ansvariga. Även om en make på grund av söndring i äktenskapet flyttar från hemmet, fortfar hans underhållsskyldighet som förut. Endast genom äktenskapets upplösning kan den inskränkas till de gemensamma barnen.
Den viktigaste ändringen har dock skett beträffande äktenskapets upplösning i det att hemskillnadsförfarandet införts i äktenskapslagen. Då denna i tiden antogs, hade förslaget därtill utformats i enlighet med de grundlinjer, som voro vägledande för äktenskapslagstiftningen i de övriga nordiska länderna. Däri hade även hemskillnadsinstitutet medtagits. Riksdagen ansåg likväl detta sakna praktisk betydelse, varför det bortlämnades ur lagen. I motsats härtill gällde fortfarande den gamla grundsatsen, att äktenskapsskillnad städse bör föregås av en saklig prövning i domstolen av de skäl, som därför åberopas. Erfarenheten visade emellertid, att en sådan tillförlitlig utredning om arten av särboende makars inbördes söndring blev svår att erhålla, då domen icke fick grundas på parternas egna uppgifter. Detta gav anledning till en fabrikation av »objektiva bevis» på söndring i äktenskap, vilken omhändertogs av advokatbyråer, som specialiserat sig på dylikt. Domaren har dessutom måst övertyga sig om att yrkande på äktenskapsskillnad icke framställdes av den make, som huvudsakligen var vållande till söndringen. Även om båda voro ense om att förutsättningar för samlevnad icke förefanns, måste de bestyrka detta genom särboende under fastställd tid. Den finska lagen har således varit överhöv ansträng, varför det förstadium till äktenskapsskillnad som hemskillnadsförfarandet erbjuder, ansetts nödigt.
Genom den nu vidtagna lagändringen kunna makar erhålla hemskillnad så väl på grund av deras gemensamma beslut som i det fall, att de icke blivit ense om saken, men den som önskar hemskillnad visar att förutsättningar för fortsatt samlevnad till följd av söndring icke föreligga. Parternas