1951 års rättegångskommittés förslag till ändringar i RB. Enligt sina direktiv skall 1951 års rättegångskommitté successivt redovisa resultaten av sitt arbete. I enlighet härmed har kommittén under 1951 och 1952 avlämnat en rad stencilerade promemorior, nämligen
ang. utskrift och bevarande av fonogram över uppteckning av vittnesmål eller annan utsaga (föranledde lagstiftning 1952, se SFS 1952:137 och 249);
ang. kommissionärsväsendet vid domstolarna m. m. (innebärande avskaffande av kommissionärssystemet; förslaget har varit remitterat men har därefter ännu ej föranlett vidare åtgärd);
ang. ändrade bestämmelser om vittnesersättning (låg till grund för höjningarna innevarande år — SFS nr 75-77 — av vittnesersättningar m. m.); ang. ändrade bestämmelser om mellandom samt
ang. forum för genkäromål (de två sista ha varit remitterade men ha ej hunnit föranleda vidare åtgärd).
I dagarna har rättegångskommittén avlämnat ett tryckt betänkande (SOU 1953:26) behandlande en rad specialfrågor. I ett inledande kapitel har kommittén diskuterat den aktuella frågan om processkostnaderna för det allmänna och för den enskilde, närmast i anslutning till riksdagsrevisorernas klagomål. Kommittén går inte med på att det allmännas kostnader för rättegångsväsendet kunna betecknas som anmärkningsvärt stora, trots att inte obetydliga stegringar inträtt efter processreformen. Dessa stegringar ha för övrigt till avsevärd del föranletts av förhållanden som äro helt oberoende av processreformen. I fråga om de enskildas processkostnader medger kommittén att dessa stigit avsevärt såvitt angår hovrättsförfarandet, men att så skulle ske förutsågs vid reformens genomförande. Hovrättstingen ha verkat reducerande på dessa kostnader. Kommittén avser att tillvarata de möjligheter som föreligga till besparingar både för det allmänna och för parterna.
I fråga om strafföreläggande föreslår kommittén att den i 48: 1 stadgade 18-årsgränsen borttas. Något godkännande av vårdnadshavare eller förmyndare vid sidan av 15—18-åringen skall ej krävas.
Bagatellmålskompetensen i brottmål i 1:5 och 11 föreslås bestämd efter ändrade principer och väsentligt utvidgad. Häradsrätt skall vara domför med tre i nämnden och rådhusrätt i enmanssammansättning om böter ingå i straffskalan för brottet och den tilltalade finnes böra ådömas lägre straff än 60 dagsböter eller penningböter 1 500 kr.; rätten kan också samtidigt pröva enskilt anspråk i anledning av brottet till belopp av högst 500 kr. Tillämpningen av regeln förutsätter tydligen en förhandsgallring av målen efter en summarisk uppskattning av den sannolika påföljden. Förslaget innebär för rådhusrätternas del en jämkning också av gränsen mellan nämndmål och enmansmål. Även om straffskalan upptar straff av straffarbete i två år eller mer kan målet gå till ensamdomare om påföljden in casu stannar under 60 dagsböter. Regeln betyder emellertid även begränsning av den lägsta kompetensen vad angår böter, eftersom någon övre gräns nu inte gäller för bötesbrott (brott som ej kunna föranleda svårare straff än böter). Vissa jämkningar — ej fullt parallella med de nu nämnda — föreslås beträffande domförheten i militära mål. Kommittén kommer ej nu med något förslag be