AKTUELLA SPÖRSMÅL
Utsträckt tystnadsplikt?
I 1954 års lag om nykterhetsvård förekommer i 64 § följande stadgande: »Vad hos nykterhetsnämnd förekommit rörande personer, som äro föremål för nämndens behandling, må ej yppas för obehöriga». Något stadgande om straff för den som bryter mot den föreskrivna tystnadsplikten förekommer icke i lagen. Straffsanktionen utgöres av det i strafflagen 25 kap 3 § intagna stadgandet om straff för ämbetsmans brott mot tystnadsplikt. Sistnämnda bestämmelse kan endast komma i tillämpning gentemot den, som är underkastad ämbetsansvar. Den tystnadsplikt som stadgas i lagen om nykterhetsvård begränsas följaktligen till dem, som har att i tjänsten taga befattning med nykterhetsvårdsärenden. Till dem som är underkastade 25 kap. SL hör även de valda förtroendemännen i nykterhetsnämnderna, icke endast de anställda befattningshavarna.
I 1956 års socialhjälpslag har i 64 § intagits ett mot nykterhetsvårdslagens nyssnämnda bestämmelse svarande stadgande. Det föreskrives att »vad hos socialnämnd förekommit rörande enskilds personliga förhållanden må ej yppas för obehörig». I motsats till vad som är förhållandet i nykterhetsvårdslagen har emellertid straff för brott mot tystnadsplikten stadgats i samma lagparagraf, vari själva föreskriften meddelats. Det heter att »bryter någon häremot straffes med dagsböter eller fängelse». Det är obekant huruvida man härigenom avsett att utsträcka tystnadsplikten till att avse inte bara socialnämnds ledamöter och befattningshavare utan även helt utomstående personer, som av någon anledning fått kunskap om annans personliga förhållanden och känner till att dessa förhållanden är föremål för behandling hos socialnämnd. Förarbetena lämnar icke stöd för en sådan tolkning, och det förefaller icke troligt att ett åtal mot en helt utomstående och av tjänstemannaansvar obunden person skulle ha framgång hos domstolarna.
Frågan har emellertid på ett säreget sätt aktualiserats genom det av barnavårdskommittén nyligen framlagda förslaget till ny barnavårdslag (SOU 1956:61, se även SvJT 1957 s. 218). Kommittén tolkar bestämmelsen om tystnadsplikt i socialhjälpslagen så, att denna får anses ha en synnerligen vidsträckt omfattning. Under förutsättning att enskilds personliga förhållanden varit omförmälda hos socialnämnd skulle tystnadsplikt enligt barnavårdskommitténs uppfattning gälla »ej blott för dem som i en eller annan egenskap är engagerade i socialvården, utan även för dem som, då de hörs i socialvårdsärende eller berättigats närvara, fått reda på personliga förhållanden eller — vid befogat samråd eller obehörigen — fått reda på sådant förhållande av socialvårdsfunktionär, ja till och med för den som fått kännedom om förhållandet på helt annan väg men vet, att det uppmärksammats hos nämnden. Sistberörda omständighet skulle med andra ord giva de personliga förhållandena generellt skydd mot att personer med vetskap om omständigheten förer sin kännedom om förhållandena vidare» (s. 151).
Långt ifrån att avvisa denna egenartade tolkning av socialhjälpsla-