RUDOLF BECKMAN. Sjövägsreglerna med kommentarer och rättsfall. 3 uppl. Åbo 1965. Akad. bokh. 70 s. Skr. 12,00.
De internationella sjövägsreglerna — i den lydelse som de erhållit vid Londonkonferensen 1960 angående sjöfartssäkerheten — är för den sjöfarande vad vägtrafikförordningen är för landsvägstrafikanten; de fastslår hur han skall styra och navigera sitt fartyg i förhållande till andra farkoster på sjön. Hos oss gäller reglerna i kraft av ett särskilt stadgande i sjötrafikförordningen, varvid de för svenska farvatten kompletteras med ytterligare bestämmelser i nämnda förordning. De internationella sjövägsreglerna har således inte i vanlig ordning inarbetats i svensk lagstiftning, utan de engelska och franska originaltexterna gäller, varjämte reglerna i svensk översättning tillhandahålles i en särskild publikation, vilken utges av sjöfartsstyrelsen.
I Finland har reglerna däremot lagfästs i form av en förordning som upptar dem in extenso. I form föreligger åtskilliga avvikelser mellan den svenska och den finska texten; i sak är de i huvudsak överensstämmande. En finländsk kommentar till reglerna äger därför intresse även ur svensk synpunkt, i synnerhet där den, såsom den av Beckman utgivna kommentaren, utnyttjar domsmaterial från alla de nordiska länderna. Att dess utomanglosachsisk rättspraxis beaktats i rätt stor utsträckning är en ytterligare fördel, som främjar kommentarens användbarhet.
Ämnet inbjuder inte till några vetenskapliga djupdykningar, och Beckmans kommentar sträcker sig i detta avseende inte längre än vad ämnet synes kräva; den upptar påpekanden om de olika stadgandenas reella innebörd, korshänvisningar, omnämnande av tillgänglig rättspraxis och uttalanden av andra författare, samt upplysning om vad som är nytillkommet vidden senaste revisionen. Det har med denna begränsade målsättning varit möjligt för författaren att göra kommentaren ganska kort; de internationella reglerna upptar endast 48 sidor.
Kommentaren är tydligen avsedd att kunna användas av en vidsträckt krets, och den är lättfattlig både till språk och innehåll. Kanske blir docktonen stundom väl undervisande även för den publik som författaren i första hand vänder sig till. Endast den mycket tanklöse sjöfararen lär väl kunna dra nytta av en passage sådan som den följande, vilken måtte utgöra ett eko från någon tidigare upplaga: »Det händer icke så sällan, att fartygets lanternor ej hållas tända under ljusa nätter, emedan man därigenom tror sig kunna inbespara utgiften för olja, och man lugnar sig med att det är tillräckligt ljust och att det därför vore överflödigt att tända lanternorna. Men i fall av kollision kan en dylik falsk sparsamhet bliva av stor betydelse, varför den föreskrivna lanternföringen under alla förhållanden bör noga iakttagas.»
Någon gång utsträcker förf. kommentarer till att beröra även de bakomliggande ansvarsreglerna. En sådan utvikning finner man på s. 11 beträffande ansvaret vid bogsering, där dock kommentaren grundar sig på ett äldre betraktelsesätt, som numera torde vara i huvudsak övergivet.
Av särskilt intresse i de nya sjövägsreglerna är deras bestämmelser om