Repliker
Advokaten Hagberg har lämnat intressanta sakuppgifter, men jag kan inte se att de tillfört diskussionen något nytt såvitt angår tolkningen av gällande lag. I viss mån ändrade vanor på marknaden kan näppeligen sätta en viktig indispositiv rättsregel ur spel.
Det bör understrykas, att tradition självfallet är fullt genomförbar — och även genomförs — beträffande fartyg. Det enda tveksamma är vid vilken tidpunkt den i det särskilda fallet skall anses fullbordad. En sådan precisering kan man även med avtalsprincipen nödgas göra vid tillämpning av säljares detentionsrätt enligt köplagen liksom vid tillämpning av skeppsvarvs retentionsrätt t. ex. efter reparation. Beträffande luftfartyg uppkommer samma problem.
Självfallet är "denuntiation" till befälhavaren inte att jämställa med denuntiation vid fordringscession. Efter underrättelsen måste dock befälhavaren, om han stannar på sin post (jfr 40 § sjömanslagen), rimligen bl. a. ta hänsyn till köparens önskemål, även om köpet som sådant inte kan ålägga honom några vidgade förpliktelser som befälhavare. Jag har f. ö. lämnat därhän vad underrättelsen kan betyda för frågan om tradition.
De lege ferenda är jag ense med Hagberg såtillvida att jag anser det alldeles riktigt att inskrivning av köparens fång till fartyg bör ge köparen sakrättsligt skydd — även om hans fång ännu är villkorligt.
Samäganderättsfrågan som Hagberg berör avklaras ej genom inskrivning. Den bör, synes det mig, i första hand lösas genom avtal mellan de parter, två eller flera, som berörs. Gösta Walin
Jag har med tillfredsställelse noterat, att min artikel rörande fartygsköp och äganderätt till skeppsbyggen givit upphov till diskussionsinlägg från så prominenta företrädare för juristkåren som justitierådet Gösta Walin och advokaten Lennart Hagberg. Här skall jag ej upprepa mina ståndpunkter och skälen för dem även om de på någon punkt varit tillspetsade i debatt-