Svensk rättspraxis
Sjörätt och annan transporträtt 1966—1970
Av professor KURT GRÖNFORS
En jämförelse med närmast föregående femårsperiod (SvJT 1967 s. 593 ff.) ger vid handen, att antalet avgöranden i högsta instans inom sjö- och transporträttens område minskat. Domstolsbehandlingen av flera intressanta principfrågor har avstannat efter underrätts eller hovrätts avgörande. Vid årsskiftet 1970/71 låg i HD blott två sjörättsmål för avgörande (ett rörande mäklarprovision och ett om preskription av passagerares skadeståndskrav, alltså ej särskilt centrala sjörättsliga problem). Åtskilliga betydande rättsfrågor måste antas inte ens ha upptagits vid domstol utan ha avgjorts i annan ordning, exempelvis genom förlikning eller skiljedom. I den mån man anser prejudikatbildning som ett nyttigt led i rättsbildningsprocessen måste denna utveckling beklagas. Rättsbildningen blir mera svåriakttagbar än med en överskådlig och i publikationer lätt tillgänglig prejudikatflora. Även i våra nordiska grannländer tycks tillgången på domstolsavgöranden bli allt sparsammare, såvitt man kan bedöma av den ledande nordiska sjörättsfallssamlingen (se sammanställningen i tabellen på nästa sida). Norge kan dock uppvisa för varje år konstant ett tjugotal publicerade domstolsavgöranden i sjörättsliga frågor. I vårt land har motsvarande siffror under den här redovisade perioden sjunkit från runt tio till under fem.
"Prejudikattorkan" — iakttagbar även inom andra delar av civilrätten, jfr Strömholms juristmötesavhandling 1969 över ämnet "Rättsutveckling på annat sätt än genom lagstiftning" — aktualiserar frågan om man i andra former än de hittills anlitade bör försöka att kanalisera behovet av tvisters slitande annorledes än genom förhandlingar. Måhända skulle ett nordiskt skiljedomsinstitut för sjö- och transporträtt kunna väcka både transportindustrins och transportkundernas intresse och förtroende.
Denna översikt över de senaste fem årens sparsamma rättspraxis i sjö och transporträtt har redigerats enligt samma principer som den närmast föregående. Eftersom flera domar berör principiellt intressanta frågor men stannat i underrätt eller hovrätt, har det ansetts motiverat att ganska utförligt belysa de aktualiserade problemen och insätta dem i ett större sammanhang, oavsett avgörandenas måhända ringa prejudicerande verkan. Bland använda förkortningar må särskilt förklaras följande: AfL = Arkiv for luftrett (Oslo), AfS = Arkiv for sjørett (Oslo), AMC = American maritime cases, ETL = European transport law, FFR = Försäkringsjuridiska föreningens rättsfallssamling, Ll. L. Rep. = Lloyd's List Law Reports, ND = Nordiske domme i sjøfartsanliggender (Oslo), och RFDA = Revue frangaise de droit aérien. Några arbeten av författaren till denna översikt citeras med blott (förkortad) titel, nämligen Allmän transporträtt (2. uppl. 1969), Om ansvaret för lossat men icke mottaget gods vid sjötransporter (2. uppl. 1960), Om trafikskadeansvar utanför kontraktsförhållanden (1952) och Successiva transporter (1968).