Culpaprincipen och miljöavgifter i den finska vattenlagstiftningen
1. Allmänt om vattenlagens avgiftssystem
Den finska vattenlagen 1961 (VL) känner till tre typer av miljöavgifter som vattenrättsliga företag kan vara förpliktade att erlägga. För det första finns den avgift som skall användas till fiskbeståndets bevarande, här kallad fiskbeståndsavgiften (VL 2 kap. 22 § 2 st.), för det andra regleringsavgiften (VL 8 kap. 25 §) och för det tredje vattenskyddsavgiften (VL 10 kap. 27 §). Avgifternas "filosofi" består dels däri att det inte är tänkbart att alla skador kunde förhindras genom åtgärder, dels däri att den som drar nytta av vattendraget också bör bidra till att utreda och reparera de skador som uppstår. Denna förorsakarprincip eller culpaprincip har även utbyggts så att företaget i viss utsträckning anses vara förpliktat att förebygga skadeverkningar genom undersökningar och informationsverksamhet. Slutligen har avgifterna medelbart till uppgift att preventivt dämpa uppkomsten av skador eftersom avgiftens storlek ofta är beroende av de tillåtna skadeverkningarna.
I praktiken har man rätt långsamt kommit att utnyttja avgiftssystemet i dess hela utsträckning. Först i början av 1970-talet blev det vanligare att fastställa vattenskyddsavgifter genom tillståndsmyndighetens (vattendomstolens) beslut. Regleringsavgiften har först på sistone blivit nämnvärt aktuell. Fiskbeståndsavgiften däremot har en längre historisk tradition (se VattenrättsL 1902, 1 kap. 6 §). Till en del har den haft sin förebild i svensk rätt, även om fiskeavgiften i den svenska VL (2 kap. 8 §) rättsligt avviker från sin finska motsvarighet. De tre miljöavgifterna har olika funktioner om man tänker på deras reparativa effekter, plikten att erlägga avgift och även avgifternas storlek. I denna artikel behandlas regleringsavgiften med tanke på att den är rätt okänd både i praktiken och från komparativ synpunkt.
2. De väsentliga skiljaktigheterna avgifterna emellan
Vattendomstolens tillståndsbeslut är uppbyggt så att man kan skilja mellan olika grupper av villkor som i finsk praxis brukar kallas "obligationer".1 För det första finns det villkor som anknyter till bedömningen av företagets rättsliga förutsättningar, framför allt intressejämförelsen som innebär att tillstånd inte kan beviljas om skadorna är alltför stora i förhållande till nyttan. En annan viktig förutsättning är att tillstånd överhuvudtaget inte kan beviljas om vissa betydande miljö- eller samhällsskador uppstår (VL 2 kap. 5 §).