Våra hemliga gifter
Bland sekretessförordningens 98 punkter i listan över offentlig verksamhet som omfattas av reglerna om sekretess med hänsyn till enskilds ekonomiska förhållanden (bilagan till sekretessförordningen) återfinns bl. a. sådan utredning, tillståndsgivning och tillsyn som Produktkontrollnämnden och Produktkontrollbyrån vid Statens Naturvårdsverk har att utöva enligt lagen om hälso- och miljöfarliga varor. Inom ramen för denna verksamhet inhämtas — förutom uppgifter om produkternas sammansättning och till verkningsmetoder — sådan information som är avsedd att klarlägga eventuella risker förenade med varans användning. I samband med nyregistrering av en produkt brukar sålunda förebringas — stundom omfattande — s. k. toxikologisk dokumentation som redovisar bl. a. testresultat från t. ex. djurförsök med syfte att avgöra om produkten kan ge oönskade bieffekter i miljön eller på tredje man.
Bl. a. i samband med BT-Kemiskandalen har framkommit sådana uppgifter om brister i den dokumentation som grundat registrering av miljöfarliga produkter, att kritiken mot Produktkontrollbyråns verksamhet stundom blivit häftig. Bl. a. avslöjades, att ett av BT-Kemis bekämpningsmedel hade blivit registrerat på basis av en förpackningsetikett som enda bedömningsunderlag.
Stiftelsen Miljöcentrum m. fl. begärde för en tid sedan att få ta del av den toxikologiska dokumentation som ligger till grund för registreringen av de relativt nya bekämpningsmedel som innehåller beståndsdelarna Captan och Glyfosfat. Med stöd av 8 kap. 6 § sekretesslagen jämfört med 2 § sekretessförordningen samt punkt 52 i bilagan till denna förordning har naturvårdsverket lämnat framställningen utan bifall. Beslutet är överklagat.
Offentlighetsprincipen är en av de viktigaste grundvalarna för vår rättsordning. Naturvårdsverket har också i sitt beslut framhållit, att en öppen redovisning av beslutsunderlaget behövs för att möjliggöra insyn och förebygga att illa underbyggd kritik vinner tilltro. Verket framhåller, att "detta är särskilt viktigt i bekämpningsmedelsärenden där farhågor för medlens hälso- och miljörisker är vitt spridda".
Genomgående i 1980 års sekretesslag är som bekant det s. k. skaderekvisitet. Sekretess gäller "om det kan antas", att en enskild "lider skada om uppgiften röjs". För snart sagt alla områden av det offentliga livet kan man återfinna regler som föreskriver sekretess i situationer då någon kan antas bli skadelidande av att en handling utlämnas.
Utan tvivel har både samhället och de enskilda medborgarna ett intresse av sekretesskydd som ofta måste väga tyngre än intresset av insyn och offentlighet. Frågan är bara om vår nya sekretesslag kommer att ge allmänheten, myndigheterna och domstolarna underlag för riktiga gränsdragningar i de enskilda fallen.