Per Henrik Lindblom 747Samordnad tvistemålsprocess
1. Inledning
Rättegångsutredningens (RU:s) delbetänkanden om processen i tingsrätt (SOU 1982: 25 — 26) upptar ändringar av ca 250 paragrafer i rättegångsbalken (RB). Att ur detta vaska fram de viktigaste förslagen är inte en enkel uppgift — frågan är ju vilka prioriteringar bedömaren har, om det är rättssäkerhet, processekonomi, flexibilitet eller enkelhet som bör styra valet.
Ett förslag som är av intresse i alla dessa avseenden är tanken på en helt samordnad tvistemålsprocess i dispositiva mål. Även om de allra flesta av RU:s övriga förslag är oberoende av dessa tankar på en "integrerad" process, kan man nog konstatera att vi här har en av de tunga bitarna i betänkandet. Avsikten med följande rader är att först under 2. mycket, mycket kort presentera detta förslag och de skäl för och emot reformen som tas upp av utredningen. Under 3. skall jag så redogöra för remissinstansernas reaktion och kommentera denna något. Framställningen avslutas med avsnitt 4. Där antyds en tredje ståndpunkt, varefter följer en sammanfattande värdering av utredningens förslag.
Justitiedepartementets remissammanställning blev klar i somras. De flesta har väl inte tillgång till remissutfallet innan propositionen har presenterats, men det är just nu — innan lagstiftaren bestämt sig — det är av vikt att förslaget och remissvaren diskuteras även utanför remissinstansernas krets. Att SvJT tagit initiativ till en debatt om RU:s förslag just under detta skedeav arbetet är därför högst lovvärt och det är säkert inte bara min utan även många andras förhoppning att redaktionen skall fortsätta på den inslagna vägen och bedriva "uppsökande journalistik" i frågor som aktualiseras i betänkanden, propositioner och rättsfall.
2. Gällande rätt och RU:s förslag
Vi har idag fem olika förfaranden i dispositiva tvistemål (om sistnämnda uttryck tas i vid bemärkelse): betalningsföreläggande, lagsökning, handräckning och process enligt RB och småmålslagen. Till detta kommer så ärenden enligt ärendelagen.
Sex processformer alltså, sex dörrar in i tingshuset. En händelse som ser ut som en tanke är att sceneriet påminner om dekoren i en just nu aktuell fars på Vasateatern ("Rampfeber"), där antalet dörrar är detsamma. Och nog tycker man att den s. k. rättssökande allmänheten ibland skall känna viss nervositet inför entrén till tingshuset: vilken av de sex dörrarna leder till den snabbaste, billigaste, enklaste och säkraste handläggningen i mitt fall? Kommer jag att bli insläppt i den dörren? Hur skall entrébiljetten se ut i just den dörr jag väljer?
Ja den som väljer rätt går det väl. Men redan valet kan kräva hjälp, bäst att ha ombud med sig till tingshuset eller åtminstone söka råd dessförinnan!
Behöver det se ut på det här viset, är den rådande ordningen ändamålsenlig? Självfallet inte. Men för den som lärt sig behärska systemet är väl olägenheterna inte så uppenbara. Domare och advokater behärskar tekniken och kan, visserligen efter tidsförlust och kostnadsutdräkt, visa den vilsne på rätt väg — om denne vill samarbeta. Vägrar han, kan han slängas ut i vissa fall men inte i alla: ibland måste man låta gästen stanna i ett rum som i och för sig är alldeles för stort eller litet för hans ärende eller mål.