158 Nils Wiklund SvJT 1992 Domstolarna granskar vittnespsykologer
Socialstyrelsen har upphört med att granska vittnespsykologiska utlåtanden enligt beslut den 18 november 1991 (Dnr. 443-268/91). Detta innebär att domstolarnas eget granskningsansvar nu blir tydligare. Vittnespsykologiska utredningar är ett hjälpmedel i domstolarnas bevisvärderingsarbete. Granskningen är därför en självklar uppgift för domstolen själv och för parterna. Regeringsrätten har tidigare fastställt att vittnespsykologiska utredningar inte är en del av hälso- och sjukvården. Regeringsrätten skrev: ”Den legitimerade psykologens åtgärd att som vittnespsykolog avge det aktuella utlåtandet /.../ innefattar inte vård av patienter. Åtgärden faller därför inte under sådan yrkesutövning som omfattas av socialstyrelsens tillsyn enligt 2 § tillsynslagen.” (Dnr. 2599-1985, beslut 1986-11-28). Det är därför helt naturligt att socialstyrelsen inte granskar sådana utredningar. Socialstyrelsen har ingen egen kompetens i vittnespsykologi men kan som på andra specialområden anlita vetenskaplig expertis. Detta görs regelmässigt av socialstyrelsens rättsliga råd och så länge vittnespsykologiska utredningar granskades av rådet fungerade detta bra. För ett par år sedan slutade rättsliga rådet att granska vittnespsykologiska utredningar eftersom de inte ingår i hälso- och sjukvården. Sedan dess har en annan byrå inom socialstyrelsen ändå flera gånger åtagit sig granskningar, men med blandat resultat. Inte sällan har granskningarna dragit ut på tiden i mer än ett år och flera gånger har utomstående personer anlitats som saknat grundläggande vetenskaplig kompetens, dvs. åtminstone doktorsexamen. De experter som anlitas av rättsliga rådet brukar vanligen ha docent- eller professorskompetens. Ur rättssäkerhetssynpunkt är det en väsentlig fördel att granskningsansvaret nu otvetydigt kommer att åligga domstolen själv. Rättsliga rådets diskussioner i enskilda ärenden är inte offentliga och varken domstol eller parterna har möjlighet att värdera argumenten. Professor Sten Levander som är ledamot av rådet har påpekat att denna brist på insyn är främmande för den offentlighetsprincip som är grunden för rättsliga prövningar. Detta kan möjligen accepteras när det gäller att bedöma lagöverträdares hälsotillstånd men i bevisvärderingsfrågor är det oacceptabelt. Professorn i rättspsykiatri Lars Lidberg hävdade i Svenska Dagbladet den 13 december 1991 att det är angeläget att socialstyrelsens rättsliga råd blir föremål för översyn. Han ifrågasatte rättsliga rådet för att handläggningen är hemlig, för att besluten inte motiveras och för att parterna inte har någon möjlighet att göra sig hörda. Inte ens föredragningspromemorian lämnas ut. Lidbergs uppfattning är att ”i de fall då domstolen är tveksam om en rättspsykiatrisk undersökning bör den inhämta ett utlåtande från en annan expert, så som sker i USA. Detta skulle innebära att domstolarna öppet och med tydliga skäl kan avgöra och motivera sina domslut /.../ Lagstiftning med förankring i 1800-talets ofelbara centralbyråkratiska förmynderi bör inte kvarstå inom den nya psykiatrin.” När det gäller vittnespsykologiska utredningar har domstolarna både rättighet och skyldighet att granska utredningarna, och de har enligt min mening också kompetens att göra denna granskning. I vetenskapliga