EG-medlemskap och strängare nationella miljöåtgärder
Av docent SAID MAHMOUDI
Innehållsförteckning
1. Inledning 2. Nationella åtgärder då tillämplig EG-rätt saknas 420 2.1 Cassis de Dijon-målet 422 2.2 Utvecklingen efter Cassis de Dijon 423 2.3 Flaskmålet 424
2.3.1 Fakta 424
2.3.2 Domstolens beslut 425 2.4 Sammanfattning 429 3. Nationella åtgärder då tillämplig EG-rätt existerar 430 3.1 Grundläggande förutsättningar i Romfördraget 431
3.1.1 Artikel 100a 432
3.1.2 Artiklarna 130r–t 436
3.1.3 Valet av rättsgrund 439 3.2 Gemenskapens sekundärrätt 442 3.3 Sammanfattning 443 4. Utvärdering och avslutande anmärkningar 444
1. Inledning
Ett av de områden som vållat störst oro bland dem som deltagit i debatten om det väntade svenska medlemskapet i de Europeiska Gemenskaperna har varit ett sådant medlemskaps inflytande på den svenska miljölagstiftningen och, ytterst, på miljöskyddet i Sverige. Denna oro bottnar i antagandet att Sverige ligger långt före EG och de flesta andra europeiska stater på många områden inom miljöskydd.
Miljöskydd har, åtminstone sedan Romfördraget 1986 ändrades genom antagandet av den europeiska enhetsakten, kommit att bli ett av EG:s huvudsyften, och därtill ett område inom vilket EG uttryckligen har behörighet att fatta för medlemsstaterna bindande beslut.1 De som motsätter sig ett svenskt EG-medlemskap av oro för miljön hävdar att sådant medlemskap skulle begränsa Sveriges möjligheter att höja, eller ens bibehålla, sin höga skyddsnivå. Detta beror, enligt dessa, på det faktum att den miljölagstiftning som medlemsstaterna själva utfärdar när motsvarande EG-rätt saknas är föremål för de begränsningar som den grundläggande principen om varors
1 För en detaljerad redogörelse av EG:s miljöpolitik och lagstiftning, se S. P. Johnson och G. Corcelle, The Environmental Policy of the European Communities, London, 1989; L. Krämer, EEC Treaty and Environmental Protection, London, 1990.