Angående anmälan av Per Ahlins avhandling, Folkrätten i svensk säkerhetspolitik
I en ”anmälan” i SvJT 1993, s. 678 kan man ta del av Professor Ingrid Detters åsikter bl. a. om Per Ahlins avhandling ”Folkrätten i svensk säkerhetspolitik”. Det är oklart huruvida Ingrid Detter skrivit en recension av Ahlins avhandling, eller en litania över folkrättens svaga ställning i Sverige eller ett inlägg i en politisk debatt om svenskt medlemskap i EU och NATO.
Det är inte ovanligt att folkrättsjurister har olika åsikter i samma fråga. Det beror delvis på att folkrätten i princip är ett mellanstatligt rättssystem, starkt anknutet till politiska realiteter. Ingrid Detters synpunkter om Per Ahlins avhandling står dock utanför de traditionella ramarna för meningsskiljaktigheter. De få delar av hennes ”anmälan” som rör just Ahlins avhandling (huvuddelen är en uppgörelse med det officiella Sveriges ”folkrättsliga hyckleri”) tycks vara en produkt av slarvig läsning eller ren missuppfattning. Man finner en rad uppseendeväckande påståenden (exempelvis att Sverige har ”tusentals fall” inför Europa domstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg).
Detters kanske häftigaste kritik mot Ahlin är att begreppet neutralitet är ”genomgående missförstått” i hela avhandlingen. ”Neutralitet förutsätter, för en av dess funktioner, att det föreligger ett krigstillstånd. Men att detta skulle kunna vara tillfyllest för en definition för den svenska neutralitetspolitiken är naturligtvis icke korrekt”, skriver hon. Om man läser boken noggrant, så finner man på s. 60 den klassiska definitionen av begreppet neutralitet. Ahlin konstaterar bl. a. att neutralitet ”förutsätter krig”. Vari hans missförstånd ligger förklarar Detter inte. Ahlin klargör dessutom noga skillnaden mellan neutralitet och neutralitetspolitik. Vad han hävdar är att en trovärdig neutralitetspolitik bör föras med ledning av neutralitetsrätten. Han skriver ”Men för att kunna få en neutralitetslinje accepterad i krig måste staten ifråga, redan i fredstid, föra en politik som möjliggör krigstida neutralitet” (s. 67). Det är svårt att förstå Detters kritik i detta avseende.
Enligt Detter är en annan svag punkt i avhandlingen att Ahlin citerar Sten Andersson, Sverker Åström, Pierre Schori och Olof Palme, som ”knappast hör hemma, i vart fall icke som auktoriteter, i en folkrättslig avhandling”. Hur menar Detter att Ahlin skulle kunna utröna folkrättens roll i svensk säkerhetspolitik och svensk statspraxis utan att citera vad statsministern, utrikesministern eller kabinettsekreteraren har sagt? Ingrid Detter ställer sig kritisk mot Per Ahlins tolkning av Haagkonventionernas regler om vapenexport. Hon anser det vara ett ”oriktigt och upprörande” påstående att privat export av vapen är tillåtet. Om det är nånting som är verkligen upprörande är det att även här Detter tycks gett sig på Ahlin utan att ha läst avhandlingen.
Detter skriver att Haagkonventionerna innebär ”att icke någon stat får tillåta vapenexport”. Per Ahlin har nyanserat detta. Han skriver ”Neutralitetsrätten kräver inte att neutrala staten hindrar privat export eller