SAMI ALDEEB & ANDREA BONOMI (red.), Le droit musulman de la famille et des successions à l’épreuve des ordres juridiques occidentaux. Publications de l’Institut suisse de droit comparé nr 36, Schulthess Polygraphischer Verlag, Zürich 1999, 353 s.
Hovrättens över Skåne och Blekinge i RH 1993:116 publicerade dom, där domstolen prövade ett yrkande om betalning av mahr (morgongåva) enligt islamisk rätt,1 illustrerar hur svenska domstolar konfronteras med de islamiska invandrarnas familjerättsliga problem. Sverige är ingalunda ensamt på denna punkt. Mellan femton och tjugo miljoner muslimer lär numera vara bosatta i Västeuropa. Många av dessa är medborgare i något utomeuropeiskt land vars rättsordning på familjerättens område i större eller mindre omfattning bygger på den religiösa, islamiska rätten. Det rör sig om ett större antal länder, geografiskt belägna från Västafrika till Fjärran Östern. Deras rätt följer olika islamiska skolor (riter), men ännu viktigare är att de varierar i fråga om renlärighet: det som tolereras i exempelvis Marocko kan vara helt otänkbart i exempelvis Afganistan.
Att en västeuropeisk domstol eller annan rättstillämpande myndighet (t. ex. en hindersprövningsmyndighet) ställs inför uppgiften att tillämpa de islamiska rättsreglerna beror i regel på tillämpningslandets internationella privaträtt, som exempelvis föreskriver att vissa familje- eller successionsrättsliga
frågor skall avgöras enligt lagen i det land där den berörde är eller var medborgare (lex patriae). Den svenska internationella privaträtten håller visserligen på att successivt överge lex patriae till förmån för hemvistlandets lag, men medborgarskapslandets lag kommer säkert att behålla stor betydelse inom den överskådliga framtiden.2 Det kan vidare tänkas att de inblandade, vilka kan vara såväl svenska medborgare som bosatta i Sverige, önskar att följa islamiska påbud även när svensk rätt skall tillämpas. Ofta föranleder detta inga problem, såsom när två blivande makar är noga med att till vigseln medtaga två manliga vittnen, vilket i princip är en förutsättning för äktenskapets giltighet enligt islamisk rätt. Men hur ser vi exempelvis på giltigheten i Sverige av en skilsmässa som en i Sverige bosatt man åstadkommit genom att härifrån ha förskjutit sin i Iran bosatta hustru?3
1 Se närmare Michael Bogdan i SvJT 1993 s. 597–600.
Den rubricerade boken, som utgör resultat av ett teamarbete med ett tiotal medverkande författare, utgör en komparativ belysning av hur islamisk rätt behandlas i sex västeuropeiska länder med betydande invandring
2 Se närmare Michael Bogdan, Svensk internationell privat- och processrätt, 5 uppl., 1999, s. 140–142 med vidare hänvisningar. 3 Se Michael Bogdan a. a. s. 183.