Straffets grunder — historisk bakgrund
Av f. d. hovrättslagmannen ERLAND ASPELIN
Frågorna om grunderna för straff och hur straff bör utformas och verkställas går långt tillbaka i historien. I artikeln ges en kortfattade beskrivning av straffsystemets utveckling från äldsta tider till idag.
Tyngdpunkten läggs på den svenska utvecklingen från 1800-talet och framåt. Enligt författaren har kriminalpolitiken varit ganska fastlåst i en traditionell syn på sanktionssystemet även om förändringar skett av den ideologiska synen på straff.
1. Från blodshämnd till straff
Den som vill ge en kortfattad framställning av straffens historia och olika strömningar som under tidernas gång influerat på straffsystemet bör lämpligen börja från begynnelsen. Även de första människorna på vår jord fick känna av straff. Herren straffade Adam genom att driva honom och Eva ut ur paradiset. Landsförvisning kan alltså betraktas som den äldsta påföljden för brott.
I vår del av världen har det så länge det funnits regler för medborgarnas samlevnad också funnits reaktionsmedel mot dem som bryter mot reglerna. Från början sattes dessa in vid de interna uppgörelser som ägde rum mellan berörda grupper (ätter) som råkat i konflikt med varandra. Genom ”blodshämnd” och ekonomiska uppgörelser sökte den förorättade ätten vinna upprättelse. I blodshämnden engagerades alla ättens manliga medlemmar. Den kunde få förödande konsekvenser för ätternas bestånd och befolkningsutvecklingen. När samhället utvecklades till något som började likna en statsmakt blev det därför en angelägen uppgift för ”Härskaren” att inskränka blodshämnden och ersätta den med böter, dvs. ekonomisk gottgörelse för kränkningen. Tidigt utbildades ett system med taxor för böterna som i viss mån relaterades till brottens svårhetsgrad.
För mindre brott och förseelser kunde ett sådant bötessystem accepteras av de kränkta men för brott som ansågs vara särskilt grova och farliga nöjde de sig ofta inte utan blodshämnd. Härskaren måste i sådana fall sanktionera dödsstraff. Samtidigt gick utvecklingen i riktning mot att han övertog ansvaret för rättsskipningen i stället för att ätterna själva ombesörjde utkrävandet av straff. Den uppfattningen vann så småningom insteg att ett brott inte bara var en affär mellan ätterna utan i stället riktades mot Här-