Behövs det ett utvidgat ansvar för förorenade områden?
Långtgående bestämmelser om ansvarsgenombrott kan leda fel
Av advokaten KRISTINA FORSBACKA
Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att lämna förslag till hur
Miljöskadedirektivet1 ska genomföras i svensk rätt.2 Denne ska också undersöka behovet och analysera konsekvenserna av en bestämmelse om ansvarsgenombrott på miljörättens område. Om ett behov finns ska utredaren lämna förslag på hur en bestämmelse om ansvarsgenombrott lämpligen bör utformas. Utredaren ska enligt direktiven beakta Aktiebolagskommitténs förslag till bestämmelse om ansvarsgenombrott och det förslag till utformning av ansvarsgenombrottsbestämmelse som redovisats av regeringen i lagrådsremissen till miljöbalken, inklusive Lagrådets ändringsförslag.
Jag har tidigare behandlat frågan om ansvarsgenombrott vid miljöskador och ifrågasatt om ett utvidgat ansvar behövs.3 Enligt min uppfattning bör man tänka sig för innan man inför långtgående bestämmelser om ansvarsgenombrott inom miljörätten. Man bör säkerställa att ett verkligt behov finns och noga beakta vilka konsekvenser en sådan bestämmelse kan få. Om en bestämmelse om ansvarsgenombrott införs bör man välja en lösning som uppfyller grundläggande krav på rättssäkerhet. Jag avser här att analysera de tidigare föreslagna bestämmelserna om ansvarsgenombrott inom miljörätten vilka regeringen hänvisat till. Jag vill också peka på alternativ till långtgående bestämmelser om ansvarsgenombrott.
1. Grundläggande krav för utvidgat ansvar
1.1 Strängt ansvar enligt miljöbalken
Frågan om ett utvidgat ansvar för efterbehandling av förorenade områden bör ses mot bakgrund av att miljöbalken stadgar ett långtgående ansvar för verksamhetsutövare av miljöfarlig verksamhet. Ansvaret är i princip strikt, dvs. oberoende av vållande, och solidariskt mellan olika verksamhetsutövare. Ansvaret för efterbehandling gäller retroaktivt för all verksamhet från 1969, dvs. bakåt i tiden. Ansvaret preskriberas inte, vilket innebär att det också gäller för all framtid. Den begränsning av ansvaret som finns är att myndigheterna ska göra en
1 Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/35/EG av den 21 april 2004 om miljöansvar för att förebygga och avhjälpa miljöskador. 2 Dir. 2004:159 Miljödepartementet Miljöskadeansvar m.m. 3 SvJT 2000, s. 905 f. Kan ett moderbolag bli ansvarigt för miljöfarlig verksamhet som dess dotterbolag bedriver?