Var det (inte) bättre förr? — Sankt Thomas av Aquino och medeltida och modern demokrati och juridik
Av advokaten DAN HANQVIST1
”Evige Gud, du som gjort den helige Thomas till ett lysande föredöme i strävan efter helighet och studiet av sanningen, låt oss ta lärdom av hans undervisning”
(Katolska kyrkans Missale, Kollektbön på den helige Thomas av Aquinos liturgiska minnesdag).
Medeltida rättsliv och kultur är av relevans också idag, i synnerhet inom den juridiska metoden. I flera avseenden har medeltiden fått ett oförtjänt dåligt rykte; i flera avseenden har vi därifrån ärvt en kulturell och ekonomisk dynamik, en rationalism, tolerans och en tro på rättsstaten som vi idag bör värna om. En god representant för detta arv är den helige Thomas av Aquino, som i sin rättsteori företräder en i grunden demokratisk och rättsstatlig syn.
1. Inledning
För juridiken utgör den medeltida perioden ett särskilt viktigt utvecklingssteg. Jag menar att rättsvetenskapen bevarar ett metodologiskt grunddrag som präglade medeltida tänkande. På flera sätt har denna tradition fått förnyad aktualitet. Medeltida tankesätt — kanske särskilt de skolastiska — möts med respekt och utövar ett inte obetydligt inflytande genom sin ”postmodernistiska” avkomma.2 Vi bevittnar en ”medeltidsvåg”.3 De skolastiska teologernas logisk-matematiska argument förebådade i många fall den moderna matematikens och logikens landvinningar.4 Medeltida modeller förekommer till och från i den
1 Jur. kand., fil. kand., LL.M. (Edin.), verksam vid Advokatfirman Vinge KB, Stockholm. — Tack till professor Gunnel Vallquist (Svenska Akademien), professor Jes Bjarup (Stockholms universitet), professor Aleksander Peczenik (Lunds universitet), professor
Göran Lantz (Uppsala universitet), ekonomihistorikern dr Bo Franzén (Stockholms universitet) och advokatfullmektig och dr juris Sverre Blandhol (Wiersholm, Mellbye & Bech, Oslo) som kommenterat artikeln. Uppfattningarna som framförs i artikeln är helt mina egna. 2 U. Eco, Dalla periferia dell’imperio (2003) (cit. Eco) s. 206f; dens., The Aesthetics of Thomas Aquinas (1988); C. Farronato, Eco’s Chaosmos (2003). Jfr M. Grabmann, Die Geschichte der scholastischen Methode I (1909) s. 1ff. 3 H. O. Pesch, Thomas von Aquino (1995) s. 22; L. Gustafsson, Den förtrollade zonen (2002). 4 E. Grant, God and Reason in the Middle Ages (2001) s. 245ff; A. Kenny, Aquinas on Mind (1993) (cit. Kenny I), s. 8. Ett omfattande urval centrala skolastiska matematiska texter återges i fransk översättning med kommentarer i J. Biard & J. Celeyrette, De la théologie aux mathématiques (2005).