Det straffrättsliga ansvaret vid militära fredsframtvingande insatser
Av jur.lic. MAGNUS SANDBU1
Ett individuellt straffrättsligt ansvar bör inte kunna göras gällande vid våld- och tvångsutövning under fredsframtvingande militära insatser om våldsanvändningen är motiverad utifrån militär synpunkt och står i överensstämmelse med det regelverk som gäller för den aktuella insatsen. Svensk rätt innehåller dock inte någon tydlig reglering av vålds- och tvångsanvändning vid sådana insatser. De straffrättsliga ansvarsfrihetsgrunder som återfinns i BrB 24 kap. är heller inte anpassade till situationer när militära enheter tvingas använda våld eller tvång vid denna typ av insatser. I artikeln argumenteras därför för att ansvarsfrihet föreligger enligt en i svensk rätt oskriven ansvarsfrihetsgrund; dels vid väpnad strid (väpnad konflikt) i den utsträckning den vidtagna gärningen stått i överensstämmelse med tillämpliga humanitärrättsliga bestämmelser och; dels vid genomförande av ett säkerhetsrådsmandat antaget under FN-stadgans kapitel VII om gärningen vidtagits i överensstämmelse med det internationella regelverk som gäller för insatsen och gärningen i övrigt stått i överensstämmelse med de svenska nationella begränsningar (sk. ”Caveats”) som gäller för insatsen, bl.a. innefattande de begränsningar som följer av svensk nationell rätt och av för Sverige tvingande folkrättsliga förpliktelser. Vidare hävdas att hänsyn skall tas till artiklarna 25 och 103 i FN-stadgan vid fastställandet av om en folkrättslig förpliktelse är tvingande för Sverige.
Inledning
Av 1 § lagen (1999:568) om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten framgår att utlandsstyrkan skall bedriva internationell verksamhet utomlands, d.v.s. inom en främmande stats territorium eller på internationellt vatten eller i internationellt luftrum, i syfte att
1. avvärja risk för en väpnad konflikt
2. hejda en pågående väpnad konflikt,
3. övervaka överenskommelser om fred och vapenstillestånd, eller
4. skapa förutsättningar för varaktig fred och säkerhet genom humanitärt arbete i samband med väpnad konflikt.
Den verksamhet som avses i lagen benämns i Sverige vanligtvis fredsfrämjande verksamhet.2 Någon enhetlig definition av fredsfrämjande
1 Artikelförfattaren är sedan 1994 verksam vid Försvarsmaktens (Högkvarterets) juridiska stab. Artikeln bygger på en intern promemoria (se Information från juridiska staben, Juridisk orientering, nr 1 2009) som tagits fram i syfte att belysa regelverket och straffansvaret vid fredsframtvingande insatser, och återges här i en kortare version och med reducerad fotnotsapparat.