Avtalslagens fullmaktsteori — ett steg tillbaka från romersk rätt1
Av f.d. justitierådet TORGNY HÅSTAD
I förarbetena till avtalslagen framhålls att huvudmannens bundenhet mot tredje man grundas på en förklaring från huvudmannen riktad direkt till tredje man, varigenom han påtar sig följderna av den rättshandling som fullmäktigen företar i hans namn. Den romerska rättens teori om att huvudmannens bundenhet grundas på dennes uppdrag till sysslomannen förkastas. Emellertid duger uppdraget i de flesta fall som förklaring till huvudmannens bundenhet, medan huvudmannens viljeförklaring riktad till tredje man behöver åberopas endast när fullmäktigen överskridit sitt uppdrag. Avtalslagen hade varit mer realistisk och pedagogisk om den hade formulerats med utgångspunkt i den romerska rätten, kompletterad med avtalslagens tillits- teori.
Avtalslagens fullmaktsteori
När avtalslagen stiftades i början på 1900-talet ansågs det nödvändigt att, vid rättshandling genom en fullmäktig, förklara den omedelbara uppkomsten av ett rättsförhållande mellan huvudmannen och tredje man med något annat än — som i romersk rätt — huvudmannens uppdrag till fullmäktigen (sysslomannen) och dennes avtal i huvudmannens namn inom uppdraget.
Problemet ansågs ha blivit löst på 1800-talet genom att fullmakten betraktades som en till tredje man riktad viljeförklaring av huvudmannen, varigenom denne påtar sig följderna av den rättshandling som ställföreträdaren företar i huvudmannens namn, d.v.s. med angivande av huvudmannen som berättigad och/eller förpliktad part.
Teorin hade framförts av tyskarna Laband 1866 och Lenel 1896 men även och oberoende av dansken Ørsted 1835, svensken Trygger 1884 och norrmannen Stang 1897.2 I de svenska motiven till avtalslagen utvecklade Obligationsrättskommittén teorin och förklarade ingående skillnaden mellan fullmakt och uppdrag. Bl.a. anfördes:3 ”Men detta rättsförhållande, som ligger bakom fullmakten, grundar sig ej å denna, lika litet som fullmakten, rättsligt sett, har sin grund i det bakomliggande rättsförhållandet. De kunna
1 Artikeln grundar sig på ett föredrag hållet vid Juridiska fakulteten i Bergen den 31 maj 2018 med anledning av att det gått 100 år sedan avtalslagen trädde i kraft i Norge. Det förklarar att norsk doktrin är jämförelsevis ofta nämnd. 2 Se Grönfors, Avtalslagen, 3 uppl. 1995, s. 103. 3 Citerat ur Almén & Eklund, Lagen om avtal etc., 7 uppl. 1960, s. 40 ff. Samma text, med några avvikande ord eftersom det då var fråga om ett lagförslag, se NJA II 1915 s. 184 ff. Kursiveringarna även i citat är mina.