Sedvanerätten och rättskälleläran
— ett rättshistoriskt perspektiv på frågan om relationen mellan tolkning och tillämpning av normer som härrör ur privat rättsbildning
Av universitetslektor ADAM CROON1
Den svenska rättskälleläran brukar beskrivas som pluralistisk, vilket innebär att flera källor som lag, praxis, förarbeten, tillsammans med självreglering genom exempelvis sedvanerätt, förväntas ge en bild av gällande rätt. En sådan rättskällelära tycks fordra en löpande diskussion om metodologiska frågor för att samexistensen mellan rättskällorna ska vara välfungerande. I den här artikeln diskuteras i ett rättshistoriskt perspektiv några av de gränsdragningsfrågor rörande tillämpning och tolkning som hör samman med användningen av sedvanerätt som självständig rättskälla.
1 Något om artikelns syfte
Självregleringens plats i den svenska rättskälleläran har tagits för närmast självklar under 19- och 2000-talet. Om detta skvallrar inte minst den svenska avtalsrätten och köprätten. Både avtalslagen och köplagen är dispositiva i förhållande till den privata rättsbildningen och därmed tillämpas lagarna först om parterna inte valt att reglera sina mellanhavanden på annat sätt.2 Att självregleringens, eller om man så vill, den privata rättsbildningens rättskällor integrerats med de källor som härrör från de offentliga institutionerna gör att den svenska rättskälleläran kan beskrivas som pluralistisk. Flera rättskällor, inte en, bidrar alltså i normalfallet till juristens bild av gällande rätt.
Rättskällornas självständighet, d.v.s. innehållets möjlighet att ensamt läggas till grund för ett avgörande, står dock delvis i motsatsförhållande till en sådan tanke. När det allmännas juridiska intressesfär expanderar kan det dessutom påverka den privata rättsbildningens rättskällevärde negativt. En norm i en privat rättskälla riskerar då att inte längre själv uppfattas som grunden för den rättsliga slutsatsen. I stället tycks den juridiska verkan uppstå först då regeln kommer till uttryck i en offentlig rättskälla, som lag eller praxis. Sedvanerättens självständighet som rättskälla är således beroende av att den folkliga
1 Denna artikel utgör en väsentligt utökad version av ett föredrag som hölls på den 16:e kongressen för l’Association internationale de méthodologie juridique 2022 i Bordeaux, Frankrike på temat ”Les faits et le droit”. Föredragets engelska version är tänkt att publiceras i en konferensvolym under 2023. Författaren vill rikta ett varmt tack till docent Max Lyles för värdefulla synpunkter och kommentarer på de båda texterna. Eventuella felaktigheter svarar dock författaren ensam för. 2 Se exempelvis Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, 1 § och Köplag (1990:931), 3 § och HD:s beslut i mål Ö548121, p. 17.