Notiser
Förebyggande av socialt nedbrytande beteende hos gängkriminella barn
Utgångspunkter
Gängkriminalitet bland unga, vilka utövar dödligt våld, torde vara ett av de största sociala problemen i Sverige idag. Gängen har vuxit fram i rekordfart under 2000-talet och skapat många svårforcerade problem. Den fråga som ställs i detta arbete är om det finns normsystem som kan bidra till att förhindra etablerandet av kriminella gäng bestående av barn och unga. Här eftersträvas inte att presentera ett straffrättsligt system med traditionella straffrättsliga syften såsom vedergällning, allmänprevention och specialprevention. I stället ska olika samhälleliga regelsystem undersökas för att fastlägga om dessa kan verka brottsförebyggande. Både stat och kommun har ett samhällsansvar i olika situationer att agera brottsförebyggande när barn är inbegripna, ett ansvar som till största delen ligger utanför det straffrättsliga samhällsansvaret.
Brottsligheten har krupit allt längre ned i åldrarna och den gängkriminalitet som vi möter i Sverige idag ger häpnadsväckande prov på hur barn, som ännu inte är tonåringar, har dragits in i gängens mycket grova kriminalitet med skjutningar, sprängningar, våld och narkotikahandel. Polis, åklagare och allmänhet ställer sig frågan: hur kan detta bara hända? Utvecklingen har rekordsnabbt gått i denna negativa riktning. Orsakerna är givetvis många och någon heltäckande kriminologisk/straffrättslig analys av dessa ska inte göras i denna text. Men en förklaring som slagit många är att barn i åtskilliga familjer saknar trygghet, genom att de lider brist på den styrka som en god fostran ger.1 I många fall har de lämnats vind för våg utan en vuxens vägledning. Många barn växer upp utan en nära trygg relation till vuxna. De blir därför lätta offer för äldre gängmedlemmars påverkan och knyts till gängen som ”springpojkar”, hantlangare och utförare av allehanda kriminella handlingar. De får aldrig lära sig att ”skilja mellan rätt och fel”. Denna brist på en moralisk hederskodex är iögonfallande. Om nu inte föräldrarna lärt dem att skilja mellan gott och ont uppkommer frågan om de kan bibringas en dylik kunskap på annat sätt. Ofta möter man uppfattningen att förskolan borde ha ett stort ansvar för barnens fostran. Men i och med att många barn, särskilt bland dem med utrikesfödda föräldrar, inte går i förskola utan växer upp med en ensamstående förälder, blir de inte sällan ”inskolade i” gäng med stor kriminalitetspotential.
Föräldraansvaret är ett viktigt, ja i de flesta fall det viktigaste svaret på att förebygga gängkriminalitet. Viktiga är också olika former av samhällsansvar, som ofta får ersätta föräldraansvaret.2 Samhällsansvaret möter vi inom skolväsendet, inom den kommunala ungdomsvården och inom den statliga tvångsvården. Nedan ska de olika ansvarsformerna presenteras
1Andersson, G., & Sallnäs, M. (2019). Social barnavård och barns utsatthet. I G. Andersson, I. Höjer, M. Sallnäs, & Y. Sjöblom (Red.), När samhället träder in — Barn, föräldrar och social barnavård (2:2, 25–42). Studentlitteratur.2 Bergström, M., & Höjman, L. (2016). Is Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC) more effective than Treatment-as-usual (TAU) in a three-year follow-up? Results from MTFC in a Swedish setting. European Journal of Social Work, 19(2) s. 219– 235.