Frågan är nu först och främst, huruvida faran kan anses vara förändrad eller förökad genom att dylikt uppehåll inträffar. Denna fråga torde väl få besvaras jakande, då ju risken i viss mån måste anses vara förökad därigenom, att icke resan försiggår i normal ordning utan avbrytes av uppehåll, som åtminstone i viss mån måste anses vara oförutsett. Det faller av sig självt, att det icke kan sägas om varje aldrig så litet dröjsmål med resans anträdande eller om uppehåll i nödhamn eller ens om ett någorlunda kortvarigt uppehåll, då fartyget inlöper för visitation i Halifax eller i England. Men för de fall, då fartyget blir liggande någon längre tid, måste man nog antaga, att en dylik förändring i risken inträtt. Emellertid har man därvid att undersöka, om icke försäkringsgivarens ansvar i alla fall fortvarar med hänsyn till de bådanyss angivna, i lagrummet upptagna undantagen. Vad först angår den eventualiteten, att förändringen i faran är en följd av nödfall, föranlett av en fara, för vilken försäkringsgivaren svarar, så föreligger icke här en dylik eventualitet, enär orsaken till uppehållet måste anses vara en krigsfara och försäkringsbolaget icke är ansvarigt för en dylik fara. Återstår således frågan, huruvida farans förändring eller förökande ägt rum med försäkringstagarens begivande. Enligt vad man upplyst mig, är detta icke fallet, i det lastägaren icke beordrat eller brukar beordra eller medgiva några uppehåll för fartygen, utan deras avgång, resp. deras inlöpande i hamnar och därav föranlett dröjsmål, helt och hållet äro beroende på vederbörande befälhavare. Under sådana förhållanden torde icke den förändring i faran, som får anses hava skett genom uppehållet ifråga, kunna tillskrivas försäkringstagaren. I följd härav skulle således förändringen i faran icke hava något inflytande på försäkringens giltighet.
Resultatet av min undersökning är således, att jag finner det sannolikast, att under av krigssituationen föranledda uppehåll i hamnarna inträffade skador, för vilka försäkringsbolaget, om de icke ägt rum under dylikt uppehåll, ostridigt skulle vara ansvarigt, icke äro att hänföra till krigsrisker, och att bolaget därför bör vara för dessa skador ansvarigt, men att jag måste medgiva, att skäl föreligga även för en annan mening, ehuru dessa skäl icke äro för mig övertygande. Däremot anser jag, att om skadorna icke äro att hänföra till krigsrisk, den omständigheten, att en förändring i risken inträder, icke kan förringa försäkringens giltighet. Givetvis kan däremot ifrågakomma en tilllämpning av § 30 sjöförsäkringsplanen, som innehåller den bestämmelsen, att om försäkring är sluten för resa och fartygets avgång från lastningsorten blivit fördröjd utöver den tid, som vid anmälan till försäkring blivit uppgiven, försäkringstagaren är skyldig att, så snart det honom kunnigt blivit, om dröjsmålet underrätta försäkringsgivaren, som då, i händelse fartygets avgång inträffar under en för sjöfarten farligare årstid, äger rätt att häva försäkringen mot återbetalande av erlagd premie, därest försäkringstagaren vägrar att erlägga en mot den större faran svarande förhöjning i premien. Att märka är, att försäkringen blir ogill och premien förverkad, om försäkringstagaren försummar att giva underrättelse om dröjsmålet, så fort det blivit honom kunnigt.
Slutligen bör även medgivas, att det visst kan tänkas, att ett uppehåll i en hamn visar sig bliva till den grad långvarigt, att det måste framstå som en onaturlighet att längre anse försäkringsavtalet bindande för försäkringsgivaren.För att en sådan situation skall inträda, fordras emellertid, att uppehållet blivit till den grad permanent, att resan i själva verket för en naturlig upp-