224 AKTUELLA SPÖRSMÅL.Den nya fattigvårdslagstiftningen. Genom riksdagens antagande i väsentligen oförändrat skick av Kungl. Maj:ts förslag till lagom fattigvården har ett långvarigt och med åtskilliga svårigheter ur juridisk, social och ekonomisk synpunkt förenat lagstiftningsarbete bragts till en, såsom det förefaller, förhållandevis lycklig avslutning. Då den nya lagstiftningen till sitt huvudsakliga innehållfaller utom ramen för denna tidskrifts intresse sfär, må här blott lämnas några korta antydningar angående ett par nyheter av mera allmänt juridiskt intresse.
Den nya lagen, som bibehåller hittills gällande lags indelning av fattigvården i obligatorisk och frivillig, giver åt den obligatoriska fattigvården en betydligt större omfattning än förut, i det skyldigheten att lämna fattigvård utsträckes till att gälla varje faktiskt nödläge, som grundar sig på arbets oförmåga. Det fastslås vidare i lagen, i bestämd strid mot uppkommen tolkning av gällande fattigvårdsförordning, att skyldigheten att lämna fattigvård måste hänföra sig till det förefintliga behovet och ej kan bortfalla därigenom att enskild person finnes, som enligt lagen har skyldighet att försörja den behövande men ej vill eller kan fullgöra sin skyldighet. Den mycket omstridda frågan om minderårighetsgränsen har lösts på det sätt, att denna gräns bestämts till 16 år. Lagstiftaren har således i detta hänseende intagit en i viss mån annan ståndpunkt än i lagen om barn utom äktenskap. Det återstår att se, om det i denna del fattade beslutet kan komma att medföra några konsekvenser för lagstiftningen på familjerättens område, så att ett ur social synpunkt önskvärt höjande av åldersgränsen må kunna komma till stånd även inom familjerätten.
Den nya lagen har, i strid mot gällande fattigvårdsförordning, anslutit sig till den uppfattning, som kommit till uttryck i 1847 års fattigvårdsförordning, att den behövande har rätt till fattigvård, och lagen har i sammanhang härmed, likaledes i strid mot gällande lag, fastslagit rätten att klaga över beslut, varigenom fattigvård helt eller delvis vägrats eller som rör sättet för fattigvårds meddelande eller över beslut rörande behandlingen å anstalt eller vid fullgörande av arbetsskyldighet o. s. v. Det är ett ur principiell och humanitär synpunkt betydelsefullt krav, som härigenom vunnit beaktande.
Reglerna om enskild försörjningsplikt hava i sak icke undergått annan förändring än att hustru ålagts försörjningsplikt gentemot mannen, dock endast villkorlig sådan, d. v. s. i mån av behov, å ena, samt förmåga, å andra sidan, att adoptant och adoptivbarn ålagts samma försörjningsplikt gentemot varandra som föräldrar och barn samt att den nuvarande bestämmelsen om arbetsgivares försörjningsplikt, som innebär en strängare förpliktelse för arbetsgivaren än motsvarande privaträttsliga stadganden, ersatts med en hänvisning till dessa stadganden.
Hemortsrätten — en av de frågor, som under detta lagstiftningsarbete varit livligast debatterade — har nu i enlighet med fattigvårdslagstiftningskommitténs och Kungl. Maj:ts förslag blivit så ord-