»HÄRADSHÖVDING LYSE TING OCH TINGSFRID».
AV
PROFESSOR JAN ERIC ALMQUIST.
I RB 2: 3 stadgas som bekant, att häradshövding, omedelbart sedan rätten satt sig, skall lysa ting och tingsfrid. Detta påbud har förmodligen i de flesta domsagor numera kommit ur bruk. Första stöten erhöll stadgandet vid tillkomsten av 1872 års förordning, då det bestämdes, att tingspredikan hädanefter skulle hållas endast å det lagtima ting, »som först på året infaller». Ehuru denna förordning icke nämner något om lysningen, tolkades den dock i praxis som regel på sådant sätt, att lysning borde ske blott å sådant ting, vid vilket gudstjänst föregått. Ordalagen i RB 2: 3 giva f. ö. ett visst stöd åt denna tolkning, då det heter: »Förr än rätten sig sätter, skall gudstjänst hållas. Sedan lyse häradshövding ting och tingsfrid.» I vår tid förekommer visserligen i häradsrättsprotokollen från januarisammanträdet kanske ej så sällan en anteckning om lysningen, vanligen undanstoppad i en bisats, men detta behöver icke med nödvändighet betyda, att lysningen i realiteten också kungjorts på tinget. Snarare utgör anteckningen ett belägg för den konservatism, som i allmänhet utmärker protokollsförare, och som i dylika fall är ägnad att vilseleda framtida rättshistorici, då dessa med stöd av protokollen söka utröna, vad som verkligen har tilldragit sig underrättens sammanträden. Anledningen till att stadgandet i praktiken råkat i glömska är naturligtvis den, att dess verkställande numera anses vara tämligen meningslöst. KALLENBERG framhåller också i Svensk civilprocessrätt I (1917), s. 208, att någon särskild betydelse vare sig i straffrättsligt eller annat hänseende ej tillkommer lysandet av tingsfrid. Och om man särskiljer lysandet av ting, har väl detta för den nuvarande generationen ingen