Internationellt
Ett femhundraårsjubileum
Den 31 oktober 1995 var det 500 år sedan Reichskammergericht, det gamla tyska rikets högsta domstol, kom till världen. Få svenska jurister torde ha ägnat dagen någon uppmärksamhet, och även i de delar av Europa där denna domstol hade jurisdiktion — dit hörde Österrike, det nuvarande Tyskland, Nederländerna, Belgien och vissa numera franska gränsprovinser — torde jubileet ha passerat utan nämnvärd uppståndelse. Till domkretsen hörde också den svenska provinserna i Tyskland liksom de danska områden i Schleswig och Holstein som var delar av det heliga romerska riket av tysk nation.
Reichskammergericht, vars mest berömde auskultant och fiskalsaspirant var en viss Johann Wolfgang Goethe (som inledde sin verksamhet som ”praktikant” vid domstolen, då förlagd till Wetzlar, år 1772) bildades i kraft av ett riksdagsbeslut i Worms år 1495 och upphörde att existera när det tysk-romerska riket upplöstes år 1806. Trots att domstolen under sina drygt trehundra levnadsår räknade många framstående jurister bland sina domare, kom dess praxis knappast att utöva någon varaktig verkan, sedan riket väl upphört att existera. Den Reichsgericht som kom att utöva den högsta domsrätten i det andra riket, det bismarckska, som tillkom 1871, citerar veterligen aldrig sin föregångare i det första riket. Att det tredje rikets domare, liksom förbundsrepublikens, inte återvänder till källorna från åren 1495–1806 är mindre förvånande. Det främsta skälet var ursprungligen sannolikt att Reichskammergericht inte offentliggjorde sina domskäl; att dessa ofta var omfattande och alltid grundligt utarbetade gjorde dem inte mer användbara. Det var genom den pandekträttsliga litteraturen som praxis kom att föras in i den tyskromerska rättens utveckling.
I en artikel i tidskriften Neue Juristische Wochenschrift pekar presidenten i Bundesgerichtshof professor Walter Odersky på tre egenskaper hos Reichskammergericht som motiverar att denna glömda högsta instans i det kristna västerlandets centrala (och länge i romerskrättsliga juristers och historikers uppfattning enda eller åtminstone högsta) statsbildning, das Heilige römische Reich deutscher Nation, förtjänar att bringas i åtanke, trots att domstolen tidigt blev föremål för häftig kritik från olika håll både för den oändliga tid som förfarandet tog i anspråk och för den bristande effektiviteten i verkställigheten.
För det första, framhåller Odersky (NJW 1995, s. 2901–2903), innebar grundandet av Reichskammergericht ett genombrott för idén att tvister inom det splittrade och politiskt alltmer maktlösa riket skulle göras upp genom domstolsförhandling och dom, inte genom självhjälp och strid. I samtidens ögon var detta sannolikt det viktigaste. Riksdagen i Worms 1495 lyckades enas om en riksomfattande fridslagstiftning — ”den eviga landsfreden” — som skulle göra slut på de otaliga fejderna i det tyska