JOAKIM NERGELIUS, Amsterdamfördraget och EU:s institutionella maktbalans. Stockholm 1998, Norstedts Juridik AB, 273 s.
Det är glädjande att Joakim Nergelius brutit loss de institutionella frågor som Amsterdamfördraget aktualiserar från sin planerade större komparativa och historiska studie av EU:s konstitutionella utveckling. — I Amsterdamfördraget och EU:s institutionella maktbalans, som är den första svenska analyserande kommentaren till Amsterdamfördraget i bokform, ger författaren ett värdefullt och inspirerande bidrag till den konstitutionella diskussionen av supranationella system, med utgångspunkt från kontinentaleuropeisk och internationell doktrin och i belysning av den fortgående europeiska integrationsprocessen. Boken utgör ett välkommet och initierat komplement till det breda utbud av grundläggande och elementära läroböcker som ägnats EG-rätten, och författarens förhoppningar att framställningen skall kunna dels tjäna som underlag för den fortsatta diskussionen om EU:s utvidgning dels fungera som lärobok i påbyggnads- och fördjupningskurser lär knappast grusas. Efter ett inledande kapitel med en ämnespresentation följer i andra kapitlet en initierad teckning av den historiska och politiska bakgrunden till Amsterdamfördraget samt en genomgång av fördragets struktur och innehåll samt dess förhållande till Rom- och Maastrichtfördragen. Den recensionen lämnas att fördraget sett till rådande förutsättningar ”är på många sätt bättre än sitt rykte”.
I kapitel 3 redogör författaren inledningsvis för de välkända och specifika särdrag som föranlett den internationella EGrättsliga doktrinen att nyttja termen ”EU:s konstitution” och granskar översiktligt vilka bestämmelser i fördragen och annan gemenskapsrätt som förtjänar ett sådant epitet. Därefter behandlas det nya fördragets betydelse för de enskilda institutionerna och andra organ samt avhandlas juridiska och principiella aspekter på institutionernas inbördes rättsliga förhållanden. Flexibel integration, variabel geometri samt ett Europa à la carte och därmed förknippade komplikationer diskuteras därefter i ljuset av utvidgningsfrågan och Agenda 2000. En granskning av begreppsparet legitimitet och effektivitet avslutar så kapitlet. Maktdelningen mellan unionen och medlemsländerna avhandlas i kapitel 4 där författaren i det inledande avsnittet sammanfattningsvis konstaterar att principerna för gränsdragning mellan EU:s och medlemsstaternas respektive kompetens(er) blivit ganska noggrant utmejslade i domstolens praxis, men att möjligheten till flexibel integration i framtiden kan komma att ställa dessa principer på huvudet. Subsidiaritets- (och proportionalitets-) principen behandlas därnäst och i frågan om principens justiciabilitet drar författaren slutsatsen att EG-domstolen på sikt inte kan undvika att på allvar pröva den i fördraget inskrivna principen.