Länkning på internet — EU-domstolen i konflikt med internationell rätt
Av professor JAN ROSÉN och universitetslektor CLAES GRANMAR
I ett antal avgöranden har EU-domstolen prövat frågan om länkar till verk som skyddas av upphovsrätt kräver medgivande av rättsinnehavaren. Genom att utveckla det helt nya rekvisitet ”ny publik” har EU-domstolen åstadkommit en begränsning av grundläggande upphovsrättslig ensamrätt i strid med Bernkonventionen och annan internationell upphovsrätt. Dessutom saknar unionen befogenheter att tolka Bernkonventionen enligt EUfördragen. Vidare saknar rekvisitet ”ny publik” allt stöd i de internationella och europeiska immaterialrättsliga regelverken. I denna artikel prövas därför huruvida EU-domstolens praxis kan anses förenlig med å ena sidan fördelningen av kompetenser mellan unionen och dess medlemsstater enligt
Fördraget om den europeiska unionen (FEU) och Fördraget om den europeiska unionens funktionssätt (FEUF), och å andra sidan med internationell upphovsrätt.
1 Introduktion
Den europeiska unionens domstol (EUD) har under de senaste åren i en rad domar på upphovsrättens och dess närstående rättigheters områden försökt finna legala lösningar på de intressekonflikter som kan förekomma på internet och eljest i nätmiljön framförallt mellan upphovsmän eller deras rättsinnehavare, å ena sidan, och nyttjare av skyddade verk och prestationer som tillämpar hypertextlänkar eller ramlänkar, ”länkning”, å den andra. Det är tydligt att EUD härvidlag drivits av en ambition att förenkla rättighetsklareringen vid massutnyttjanden i nätmiljön, att öppna för smidiga tillämpningar av moderna sökmotorer och att såtillvida vilja befordra tillgängligheten av efterfrågad information på internet. Huruvida dylika ambitioner är väl genomförda, huruvida de bottnar i en riktig och berättigad analys av den förvisso komplexa marknaden för upphovsrättsligt baserade objekt i nätmiljön kan dock ifrågasättas. Det gäller nog också dess benägenhet att underkasta juridiken varje teknisk innovation som sägs befordra den breda allmänhetens tillgång till nätet.
I all synnerhet finns skäl att kritiskt granska huruvida nyss antydd domspraxis kan anses förenlig med å ena sidan fördelningen av kompetenser mellan unionen och dess medlemsstater enligt Fördraget om den europeiska unionen (FEU) och Fördraget om den europeiska unionens funktionssätt (FEUF), och å andra sidan med internationell