Mot ett funktionellt domstolsbegrepp
Ett bidrag med anledning av den så kallade Försvarsunderrättelsedomstolen (del I av II)*
Av doktoranderna TORMOD OTTER JOHANSEN och SEBASTIAN WEJEDAL
I denna artikelserie i två delar argumenterar vi för att det formella svenska domstolsbegreppet bör överges till förmån för en funktionell begreppsbestämning. Med utgångspunkt i domstolarnas samhällsfunktion — att skipa rätt under rättssäkra former — utvecklar vi ett antal materiella domstolskriterier. I syfte att konkretisera diskussionen applicerar vi dessa på den så kallade Försvarsunderrättelsedomstolen (FUD).
Denna första artikel i serien har ett nationellt perspektiv och innehåller en redogörelse för ett antal parallella utvecklingslinjer, som tillsammans har inneburit en renodling av domstolarnas rättskipande funktion. Vår slutsats är att inrättandet av FUD såsom en ”domstol” verkar stick i stäv med dessa reformer. I den andra artikeln i serien anlägger vi istället ett europeiskt perspektiv på problemet.
1 Inledning
Var fanns domaren han aldrig hade sett? Var fanns den höga domstol han aldrig hade nått fram till? Han lyfte händerna och spretade med alla fingrarna.
Kafka, Processen
Den 1 december 2009 verkställdes den omdiskuterade reformen ”Förstärkt integritetsskydd vid signalspaning”.1 Det övergripande syftet med denna reform var just att förstärka integritetsskyddet vid signalspaning, dels genom genomförandet av vissa materiella ändringar i lagen (2008:717) om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet (LSF),2 dels genom införandet av den nya lagen (2009:966) om Försvarsunderrättelsedomstol (LFUD).
Lagstiftningsarbetet kring signalspaning har knappast gått någon förbi.3 Att Försvarets radioanstalt (FRA) — på uppdrag av bland andra
* Denna artikel har genomgått kvalitetsgranskning genom s.k. peer review (granskning av jämlike). 1 Prop. 2008/09:201. 2 Därtill gjordes vissa ändringar i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) samt säkerhetsskyddslagen (1996:627). 3 Jfr Naarttijärvi, Markus, För din och andras säkerhet: konstitutionella proportionalitetskrav och Säkerhetspolisens preventiva tvångsmedel, Iustus, Uppsala, 2013 s. 17, som anför att det är en ”truism att sedan terrorattackerna den 11 september 2011 har lagstiftare i de flesta västländer givit sina säkerhetsmyndigheter nya rättsliga metoder för att bekämpa terror och andra hot mot rikets säkerhet.” Naarttijärvi (a. st.) betraktar antagandet av LSF som en del i en vidare trend, där myndigheterna ges