Krig eller fred: Om regeringsformens definition av krig
Av professor INGER ÖSTERDAHL
Frågan om Sverige var i krig uppkom i flera riksdagsdebatter under tidigt 2000-tal med anledning av svenska truppers deltagande i FN:s ISAF-styrka i Afghanistan. Frågan kan uppkomma igen mot bakgrund av Sveriges allt intensivare internationella militära samarbeten och deltagande i internationella militära operationer av olika slag. Den här artikeln diskuterar begreppet krig i dess svenska författningsrättsliga bemärkelse med hjälp av officiella texter och juridisk doktrin. Frågan är om begreppet krig i regeringsformen behöver och kan definieras närmare.
1 Inledning
Är Sverige i krig? Frågan uppkom i flera riksdagsdebatter under tidigt 2000-tal med anledning av svenska truppers deltagande i den av FN:s säkerhetsråd sanktionerade ISAF-styrkan (International Security Assistance Force) i Afghanistan.1 Ur juridisk synvinkel är frågan betydligt mer komplicerad än debattdeltagarna själva kanske insåg. Frågan kan uppkomma igen mot bakgrund av Sveriges allt intensivare internationella militära samarbeten och deltagande i internationella militära operationer av olika slag.
Det enkla svaret på frågan om Sverige var i krig är nej; det var i alla fall vad Sverige själv ansåg trots att den svenska regeringen i och för sig konstaterade att väpnad konflikt rådde i Afghanistan och att svenska militära styrkor uppenbarligen var där.2 Väpnad konflikt är idag det gängse internationellrättsliga begreppet för krig men det är inte nödvändigtvis liktydigt med krig enligt den svenska regeringsformen.
Den här artikeln diskuterar begreppet krig i dess svenska författningsrättsliga bemärkelse. Det finns ett kapitel i den svenska regeringsformen — kapitel 15 — som har rubriken ”Krig och krigsfara”. Redan i propositionen till den då nya regeringsformen av år 1974 konstaterades att ”[t]olkningen av uttrycket krig är uppenbarligen av grundläggande betydelse för hur man skall uppfatta regelsystemet i
1 Riksdagens protokoll 2008/09:52; 2009/10:32; 2010/11:35; 2011/12:46. Tack till Torsten Söderbergs Stiftelse vars anslag (R5/17) möjliggjorde skrivandet av denna artikel. 2 Jfr Ola Engdahl, ”Multinational peace operations forces involved in armed conflict: who are the parties?”, i Kjetil Mujezinovic Larsen, Camilla Guldahl Cooper, Gro Nystuen (red.), Searching for a Principle of Humanity in International Law, Cambridge, Cambridge University Press, 2013, s. 233-271, s. 236-237; Regeringens proposition 2006/07:83 s. 9, 13; 2008/09:69 s. 8; 2009/10:38 s. 8; 2010/11:35 s. 8; 2011/12:29 s.7; 2012/13:41 s. 7; jfr även Sverige i Afghanistan 2002–2014, Betänkande av Afghanistanutredningen, SOU 2017:16, s. 53-56, 99.