Notiser
Regeln om strikt ansvar säkrar skadeståndet i hundmedierade brott när oaktsamhetsbedömningarna i rätterna varierar
1 Inledning
Hundangrepp kan ske var som helst där hundar och människor rör sig och vistas; i hemmen, trapphus och gårdar, parker och torg, motionsslingor och lekplatser. De kan också ske på ställen där hundar och människor samlas för att låta hundarna leka, träna och tävla.
Det är inte ovanligt att hundägaren/hundföraren vägrar att uppge sitt namn, och inte heller är alltid hunden lagenligt registrerad. Enligt 2 kap. 8 § trafikförordningen är trafikanten skyldig att vid trafikolyckor uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen. Liknande förpliktelse saknas vid olyckor som orsakas av hundar.
Hundlagstiftningen saknar tydliga normer hur hundägare ska bete sig i olika situationer för att avvärja faror som utgår från hunden, och vägledning behöver därför sökas i rättspraxis. I denna rättsanalytiska framställning redogörs inledningsvis för procedurerna hos myndigheterna efter anmälan om bristande tillsyn av hund, samt vilka brottsrubriceringar som kan aktualiseras när en hund förorsakat person- och/eller sakskada. Därefter behandlas betydelsen av fastställande av ägarskapet till hunden, valet av skadeståndsgrund, samt aspekter på skadornas dokumentation och värdering. Sedan följer exempel på rättsliga avgöranden där effekten av valet av skadeståndsgrund framgår. Som underlag till framställningen används i huvudsak, förutom gällande lagstiftning, förarbeten gällande hund- och djurskyddslagstiftning och rättsliga avgöranden från både under- och överinstanser.
2 Var kan man anmäla hundangrepp och vad gör myndigheterna?
När en person och/eller dennes hund blivit angripna och skadade av annans hund ska anmälan göras till både polisen och länsstyrelsen. Polisen utreder om brott har begåtts, och länsstyrelsen utreder om hundägaren brustit i tillsynen över och skötseln av sin hund. Utredningarna pågår parallellt utan att den ena behöver vänta ut den andra. Länsstyrelsen, som sedan 1 juni 2018 ansvarar för handläggning av ärenden enligt lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, tillsynslagen, kan besluta att den angripande hunden omhändertas och besiktas för att sedan fatta beslut om till exempel avlivning, eller att den kan lämnas tillbaka till ägaren, eller omplaceras. Länsstyrelsen kan också besluta, utan att hunden omhändertas, att meddela föreläggande om koppel- och munkorgstvång, och till exempel förbjuda att hunden rastas av minderåriga. Föreläggandets innehåll anpassas till de aktuella förhållandena. Vad som i sammanhanget ska förstås med god och bristande tillsyn av hund framgår i bland annat Hundansvarsutredningen.1
1 SOU 2003:46 Hund i rätta händer — om hundägarens ansvar. s. 59–60. Länsstyrelsen har ansvaret för tillsynslagen sedan 1 juni 2018, dessförinnan polisen. Flytt av ansvaret medförde inte sådana ändringar i lagstiftningen som skulle ha gjort de tidigare lagförarbetena eller rättspraxis ogiltiga.