Om idéers förrättsligande
Av professor emeritus ÅKE FRÄNDBERG
Med förrättsligande av en idé menar jag att idén vid en viss tidpunkt är en utomrättslig idé och att den vid en senare tidpunkt inkorporeras i ett befintligt rättssystem, varvid idén blir en medlem av detta system. De idéer som behandlas här är uteslutande värdeidéer (värderingar). Genom att förvandla idéerna från att vara blott vackra drömmar till att utgöra handfasta realiteter, som rättsordningen förlänar genomslag i det verkliga livet, förrättsligas de. Särskild uppmärksamhet ägnas här förrättsligandet av vissa för ett civiliserat samhällsliv oundgängliga värdeidéer. Artikeln avslutas med en detaljstudie av hur förrättsligande av idéer kan ske i praktiken, främst genom lagstiftning.
”Men ideal kan inte ensamma skapa en demokrati. Demokrati är ett rättsligt system, ingen morallära. Skall idealen verkligen kunna forma människors samlevnad, måste de bli idékrafter som ikläder sig kött och blod i form av samhälleliga institutioner. Det vill säga att de höga men obestämda idealen måste utformas i bestämda normalfordringar omgärdade av statens organiserade makt. Det är demokratin i dess handgripliga realitet som rättslig institution.”1
”Rätt utan makt kommer lätt till korta.”2
1 Förrättsligandets form: Rättsordningen
Jag har i flera arbeten hävdat, och framfört argument för, att begreppet rättsordning är juridikens mest fundamentala begrepp. Alla rättsbegrepp (begrepp i rätten) och alla juridiska begrepp (tillsammans utgörande juridikens yrkesvokabulär) är med konceptuell (om man så vill logisk) nödvändighet kopplade till detta begrepp. Också begreppet ”förrättsligande” står i en sådan relation till begreppet ”rättsordning” och jag måste därför i kort sammanfattning och något förenklat inledningsvis förklara vad jag menar med en rättsordning.
En välutvecklad (idealtypisk) rättsordning, RO, är en relation mellan en mängd av normer, N, och en organisation, O, sådan att (1) normer i N konstituerar O, (2) O:s funktion är i huvudsak att hantera normer i N, (dvs. att O:s funktionärer har till uppgift att hantera normer i N genom att tillskapa och tillämpa dem etc.), (3) N:s funktion, när N betraktas i dess helhet, är att reglera samhällslivet i dess fundamentala delar och på ett vittomfattande sätt, (4) en del av O har till funktion att
1 Alf Ross, Varför demokrati, 2 u., 1963, s. 221. 2 Ivar Strahl, Makt och rätt, 11 u., 2003 (bearb. av Stig Strömholm), s. 149.